Colombia

Tjillevippen!!!!
Ja nu a vi ju i Colombia men forst tankte jag beratta om den sista dagen i Peru for den var sa flummig. Efter att jag hade skrivit det forra blogg inlagget gick vi ivag for att ata lunch nar maten var uppaten gick vi tillbaka till den stora shopping gatan igen, nar vi rundar ett horn sa hor vi nagon saga "Miska". Jag trodde det var nagon fran leden igen men icke sa nicke.Det var en gammal bekant till Miska fran Upllands Vasby som heter Paulie ar inte det konstigt sa sag. Vi gick och tog en fika med han och tjattra lite han hade rest runt i 6 veckor och skulle hem till Sverige samma kvall.

Efter ett tag sa vi hej da och jag och Mska stack till hotellet hamta varat pick och pack och stack till flyg platsen. Nar vi kom in genom tullen och allt sokte vi efter en restaurang att ata middag pa men det fanns bara 2 alternativ och bada var snor dyra sa det fick bli yoghurt och snor dyra empanadas istallet.Sen fick vi ju lite mat pa flyget ocksa.

Planet gick klockan 9:45 pa kvallen och det var en resa fran helvetet, jag har aldrig vait med om en sadan turbulens, Miska var riktigt hysterisk men som tur var gick allt bra och vi landa i Colombia,bogota
klockan 12:45. da tog vi en taxi till varat hostel som vi hade bokat, vagen dit var verkligen labbig.Vi sag massor av prostituerade kvinnor och transvestiter pa en gata som taxi chaufforen berattade var just en hor gata, han saktade till och med in lite sa vi kunde se ordentligt. Vi sag aven massor av hemlosa som at av soppor som lag pa gatan.Verkligen jatte hemskt.

Sen kom vi till varat hostel och fick varat rum och det var iskallt utan element och en stenhard sang ingen toa eller dush det var gemensamt och anda kostade det ca:200sek natten!!!!!! Pa morgonen nar vi vakna stack vi och at frukost och sedan gav vi oss ut pa stan. Eftersom var kameraladdare sparlost har forsvunnit sa gav vi oss ut pa jakt efter en san, som tur var hittade vi en universal laddare som funka.

Det ar sjukt mkt manniskor som bor har i Bogota enligt varan taxi chauffor ar det hela 9 miljoner manniskor som bor har,det ar ju som ela Sverige!!!!! Det marks oksa for det ar folk overallt.
Vi gick runt lite till pa stan och sen stack vi till busshallplatsen och bokade biljetter till dagen efter till Santa Marta det ligger uppe i Norra Colombia vid den karibiska kusten. Sa antligen ska vi fa bli lite bruna igen,brannan forsvinner sa snabbt om man inte solar och nu har det ju gatt over 2 veckor sen sist sa nu behoer vi branna pa lite.Det ska bli super skont med lite varme ocksa eftersom hela Peru resan var kallt och aven i Bogota som sagt.

Nar biljetterna var bokade och klara stack vi in till stan igen och at lunch sen gick vi vilse nar vi skulle till hotellet men det gjorde inget till slut fick vi ta en taxi i allafall ha haha ha.
Vi tog en siesta och sedan at vi middag och gick och la oss det ar sa kallt har sa man vill inte vara uppe pa kvallen. Vi har aven upptackt att i nastan alla gatuhorn i stan star det vakter med batong och pistoler samt en stor rottwailer med munkorg, man undrar ju hur farligt det ar har egentligen.

Sa har ser gatan ut utanfor varat hostel jag tror att det ar lite som Bogotas gamla stan dar vibor.det kallas for La Candelaria.

Det har torget lag ocksa i Candelaria och vi hittade en super bra restaurang har
Manga av husenhade aven helt fantastiska vaggmalningar :-)
Kvallen efter sa tog vi som sagt bussen upp tilll Santa Marta. Pa vagen sag vi Massor av banan plantage och kaffe odlingar och aven en fin solnedgang

Bussen tog 18 timmar!!! Nar vi kom fram till Santa Marta tog vi sedan en taxi till Taganga, som enligt taxi chaufforen var mycket billigare an Santa Marta och turist fritt. Detta var dock bullshit ha ha ha

Sa har sag det i allafall ut uppefran

Och har ar en till bild pa Taranga uppefran

Vi hittade ett hotell ganska snabbt som kostade 120 kronor ungefar som var fint och nar vi hade kommit i ordning och dushat gick vi ner till stranden.

Overallt nere pa ga gatan I Taranga fanns det sma bas dar dom gjorde farska frukt juicer. Jag dricker hela tiden en som bestar av en frukt som heter lulu. Jag tror att det ar en mycket storre variant av frukten physalis.Det ar super gott!!!!!

Vi lag och solade hela eftermiddagen pa stranden.och sedan gick vi och tog en fika pa ett cafe i narheten,nar vikommer in sa visar det sig att agaren ar svensk och har nybakade kanelbullar, sa det maste vi ju ta saklar. Nar jag precis har smalt att jag har traffat en annan svensk an Miska pa valdigt lange sa kommer det in 4 stycken till svenskar.Det vart lite mycket for mig jag kande mig helt chockad.Kommer fa en riktig chock nar jag kommer hem tror jag.

En av gatorna i Taranga

Vi gick darefter och tog en siesta och sen gick vi och at middag, da mottes vi av denna solnedgang. Vi har nog en liten fetish for solnedgangar tror jag ha ha ha.
Dagen efter gjorde vi inte sa mycket annat an att ligga pa stranden och softa. Man kan inte aka till colombia utan att gilla banan, dom har banan till ALLA matratter. Detta ar min frukost en morgon bestaende av pressad stekt banan och aggrora.Helt ok,det kallas for patacón.
Nar vi lag pa stranden under dagen sa upptackte jag att solen hade en konstig ring runt sig. Jag undrar vad det betydde vi lyckades i allafall ta kort pa det och folk overallt borjade kalla det for fin del mundo. Jorden undergang men det var det som tur var inte.Hela dagen sag det ut pa detta satt.
Dagen innan upptackte vi att maten har ar snordyr!!!! Sa vi beslot oss for att ta en middag pa gatan istallet denna kvall

Miska borjade med en burgare och jag med ett grillspett

Sen gick vi och tog varsin arepa.

Lite som en burgare fast med en kycklingrora i sig samt avokado rora, chili, och nagot annan sas. Valdigt kladdigt valdigt gott valdigt billigt.

Inget daligt stalle att ata middag pa eller hur?
Nast kommande dag beslot vi oss for att aka ifran Taranga och aka till park Tayrona.Det var ett projekt, forst fick vi ta taxi till Santa Martha och darefter ta en buss som skulle ta 1 och en halv timme. sa klart pajade ju bussen mitt pa vagen och vi fick vanta i over en halvtimme innan den var fixad.
Tillslut kom vi iallafall fram, och da fragade ett Colombiansk gang i var alder om vi ville dela en hast med dom for var packning for nu skulle vi ga i djungeln i en timme.Det gjorde vi.
Naturen var super haftig och man kande verkligen att man gick i djungeln.Men det var valdigt lerigt.
Miska vandrar i djungeln :-)

Jag fick tillslut ta av mig mina flip.flops och ga barfota eftersom det var sa lerigt detvar omojligt att ga i dom.

Colombianerna bjod oss pa lite olika frukter medans vi gick.Den lilla grona heter ciruela helt ok, den andra kommer jag inte ihag vad den hette men den var super konstig.Nar man tog enliten bit av kottet blev tungan helt torr och det kandes som om den drog ihop sig.Skita ackligt men i den bruna toppen var det som en liten not som man kunde ata som var ok.

Dom var super gulliga colombianerna och gav oss tips pa saker att gora och ata nar vi var har.Tyvarr skulle vi inte bo pa samma omrade sa vi skildes at lite langre fram.

Nar vi kom fram dit vi tankte bo beslot vi oss for att ata forst och sedan ga och fixa sovplats,Vi fick hyra ett talt som kostade 200 kr for en natt!!! Dyrt!!! Maten var ocksa jatte dyr.Nar vi kommit oss i ordning gick vi till stranden en stund, hann dock inte vara dar sa lange eftersom det borjade dugga. Sa vi tog det lugnt ett tag och spela yatzy, sen var det dags for middag da dok den har krabaten upp.Den var helt enorm ca: 1 dm lang och flog runt allas huvuden pa restaurengen,Miska skulle saklart foroka fanga den.

Morgonen efter upptackte vi att madrassen vi fatt till taltet var aldeles blot och luktade rysligt illa.Antagligen maste den ha varit blot innuti och nar vilag pa den hela natten sa kramade vattnet ur. Skit ackligt, sa fast klckan bara var halv 6 sa gick vi upp. Da sprang Miska ner till stranden och tog dessa vackra bilder.
Fiiiiiiiiiint!!!

Sen var det dags att ta en dush, men over dusharna fanns inget tak sa man mottes av palmer och bar himmel nar man titta upp samt denna pratglada krabat som glodde pa en.Kande sig lite ut tittad faktiskt :-)
Nar vi gick tillbaka till taltet mottes vi av den har herren ocksa som nog maste ha gatt vilse.
Nar vi hade packat i hop vara grejor begav vi oss till stranden. Vi var tvugna att ga till en sarskild del eftersom det ar sa starka strommar har, sa finns det ett stalle som kallas for the pecina som ligger mer skyddaty dar man kan bad.

Pa vagen dit hittade Miska dessa lianer och kunde inte lata bli att hanga lite :-)
Tarzan!!!

Sen hittade han aven en palm och ville testa sina fardigheter som kokosnots plockare
Tank om jag hade en liten liten apa ompa ompa fallerallera...................
Titta sa glad han blev nar han fick ner sin not
Tillslut kom vi fram till stranden

Paradis

Dessa faglar kunde man se overallt vet dock inte vad dom heter
Sa har sag camping stallet ut

Efter lite lunch sa hyrde vi varsin hast och red tillbaka, vi hade inte rad att stanna en natt till.
Det var inte det lattaste att rida med dessa stora vaskor pa ryggen vill jag lova
Efter ett par timmar kom vi fram till Santa Marta och tog in pa ett hostell som vi blev rekomenderade av en taxi chauffor. Tyvarr var det dyrt sa vi stannade bara en natt och dagen efter akte vi in till det riktiga centrumet och tog in pa ett annat stalle dar. Nar vi skulle ata lunch under dagen hittade vi detta fantastiska lilla matstalle som hette La terrasa samaria.

Nar maten var uppaten stack vi till stranden Rodadero
sa har sag det ut

Den har mannen kom fram med sin mobila bar och ville gora drinkar till oss (Maste bara saga att han hade pa Bob Marley saklart ocksa pa cd spelaren)

Vi tog en alkoholfri drink :-)

Efter nagra timmars solande sa akte vi till hotellet igen och sa at vi en god middag.
Dagen efter gjorde vi inget vettigt alls.Lag bara pa samma strand och at pa samma stallen skont!!!!!

Men nast kommande dag tog vi bussen till cartagena. Nar vi kom fram dit gick vi runt pa stan lite.
Vart faktiskt glatt overraskad stan var ur gullig!!!!!!!!!!!!!

Fina balkonger.

Och fargglada kvinnor :-)

Vi tog en promenad vid hamnen ocksa och bokade en battur till dagen efter. Pa kvallen gick vi och at middag pa en underbar restauranf som hette Luna nanting fantastisk mat!!! Sen sov vi.

Dagen efter gick vi upp jatte tidigt eftersom vi skulle aka bat.
Sa har ser en bit av Cartagena ut sett fran havet.
Mysig utsikt fran baten

Harligt turkost karibiskt vatten

Detta hus lag pa en fristaende o, inte daligt stalle att bo pa.
Efter 2 timmar kom vi fram till en o som hette Isla Rosario, Nar vi kom av baten gick vi direkt till andra sidan och hoppade i vattnet.Nar vi hade simmat en liten stund och jag forsokte komma tillbaka dit jag bottnade sa kande jag nagot vasst pa min ta.Det borjade gora skit ont sa jag simmade mer mot land.Tillslut lyckades jag fa upp foten over vatten ytan men jag sag bara ett litet litet hal under langtan.

Men det gjorde helt sjukt ont sa jag visste inte vart jag skulle ta vagen. Jag kunde knappt stodja mig pa foten men tillslut kom jag upp ur vattet.Jag satte mig pa en bank och hoppades att det skulle ga over men det blev bara varre och varre. Smartan okade radikalt och tillslut borjade jag grata. Miska fick springa och hamta en man som kollade.Han sa att jag hade trampat pa en gifig korall och det basta var att kissa pa det.

Sa Miska fick ga och kissa i en flaska som jag hallde pa foten snacka om karlek eller hur??Men det blev inte battre. Alla tar hade nu svullnat upp samt framre delen av tramp dynan.Haltande kom jag tillslut fram till baten for vi skulle nu aka till nasta strand. Nar vi kom pa baten skakade jag av smarta och grat som ett barn. Jag fick lagga mig 2 trappor ner och jag skrek bokstavligt talat av smarta i en timme.Da gjorde det bara javligt ont innan var det en sjuk smarta.

Nar vi kom fram till Playa blanca var det ok men nu var hela foten svullen. Men jag var i allafall pigg och det gjorde inte fullt sa ont langre.Vi at och satte oss pa stranden, Miska kollade pa foten och da kom alla forsoljare pa stranden fram och kollade ocksa.En kvinna smorjde alo vera a och kollade hon sa att det inte var nagon korall utan antagligen en fisk. Hon sa at mig att kissa pa foten sa jag gick och gjorde det. Kul annu mer kiss pa mig men vad gor man???

Playa blanca

Tillslut akte baten och sa fort vi kom fram sa akte vi till ett sjukhus dar jag fick en spruta och 3 olika sorters mediciner.8 timmar efter bettet eller var det var sag foten ut sahar.Gissa vilken fot det var.

Efter lakaren at vi middag och sen sov vi. Idag har svullnaden fran tarna forsvunnit men resten av foten ar svullen och det gor ont.Jag far inte ga sa mycket pa 3 dagar sa doktorn sa nu ska vi bara ta det lugnt. Manga pa baten var otroligt gulliga mot mig Colombianer ar verkligen super trevliga.En kvinna klappade mycket pa mig och kallade mig for "Mi amor" och "Mi Vida" Min karlek, mitt liv hela tiden. Det ar man inte van vid att hora fran en frammande manniska men det var trevligt :-)

Forovrigt maste jag saga att vi alskar Colombia och som sagt sa ar manniskorna helt otroliga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!